Obserwatorzy

piątek, 21 grudnia 2012

O opiece.- Gołąbki postne.

Motto dnia:   To nie człowiek wybiera sobie ostatecznie swój  wewnętrzny obowiązek,lecz raczej pewien obowiązek  wybiera sobie człowieka.
                                              kś.Józef Tiszner.

Obowiązek opieki nad mamą rzeczywiście wybrał mnie.
Nigdy nie przypuszczałam,że wyląduję w Kożlu. Miałam całkiem inne plany odnośnie mojego życia.Wyszło tak,że jestem w tym małym miasteczku i pilnuję mamy. Już 6 lat.
Jeszcze do niedawna mogłam z nią porozmawiać,zapisać kilka wiadomości dotyczących rodziny,a teraz leży bez ruchu.Nie ma z nią kontaktu słownego,gdy chcę się o coś zapytać,muszę powtarzać się kilka razy,a i tak trzeba się domyślać co mama chciała powiedzieć.Trzeba ją karmić,podawać napoje,zmieniać pieluchy i utrzymywać higienę osobistą.Całe szczęście,że 4 razy w tygodniu przychodzi pielęgniarka,która dba o czystość wokół mamy.Nie udała się nam ta starość.
W poprzednich latach, na święta przygotowywałam wszystkie potrawy jakie nakazuje tradycja,tym razem nie robię nic. Mama je już tylko kleiki i kaszki, a dla mnie samej nie chce mi się nic przygotowywać. Też nie mam apetytu.Mam za mało ruchu i przez to czuję się niekomfortowo.
Nie umiem gotować małych porcji i przez to ciągle zapraszam do siebie, albo rozdaję jedzenie.
No ,ale według powiedzenia,, co dajesz,to odbierasz", dostaję często jakieś prezenty spożywcze.
Spiżarnię mam obficie zaopatrzoną.
Często na wigilię robiłam postne gołąbki. Wszystkim bardzo smakowały.

                                               Gołąbki postne.

                            1 główka białej kapusty [ 13-14 liści ]
                            1 szklanka ryżu
                            30 dkg.pieczarek lub 5 dkg. suszonych grzybów
                            1 cebula [pokrojona drobno i podsmażona ]
                            sól, pieprz
                            kostka warzywna.

Ryż gotujemy w wodzie z kostką warzywną.Grzyby suszone gotujemy i po odcedzeniu kroimy w drobną kostkę.Mieszamy z ryżem. Dodajemy cebulkę . Doprawiamy solą i pieprzem.
Kapustę gotujemy w osolonej wodzie uprzednio wycinając głąb. Zdejmujemy około13- 14  liści.
Na każdy liść kładziemy porcję farszu i zawijamy w rulon. Układamy ciasno w rondlu, zalewamy wywarem warzywnym i gotujemy około 30 min. Polewamy stopionym masłem, albo przygotowujemy sos koperkowy lub grzybowy. Coś innego na wigilijny stół.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz