Obserwatorzy

poniedziałek, 23 grudnia 2013

Życzliwość. Kulebiak z rybą


Motto dnia:   Kto wierzy w obecność dobra 
                    w  drugim człowieku, wzbudza 
                    je w nim.
                    .

                          Jean Paul Sartre.                          


Następna i ostatnia w tym roku emocja, która mnie zainteresowała to życzliwość.
Właśnie teraz przed świętami spotkały mnie dwa skrajne przejawy tego uczucia.
Będąc parę dni temu w hiper markecie, stałam za panią, która miała pełny koszyk wiktuałów a ja tylko 4 bułki, poprosiłam ją, aby mnie przepuściła, ale ona nawet nie spojrzała w moją stronę. Życzliwa kasjerka widząc to, spytała tą panią, czy może  mnie przepuścić. Pani nie patrząc w moją stronę, poleciła, aby ją policzono. No cóż pozostało mnie tylko podziękować za życzliwość.
Jednak parę dni później jadąc pociągiem do Gdańska spotkała mnie miła niespodzianka.
Ledwo wsiadłam do pociągu, a już obskoczyły mnie dwa ,, anioły bez skrzydeł". Porwały mój bagaż, a nie był lekki, położyły na półce i przepuściły do mojego miejsca.
Nie rozmawiały ze mną ,a teraz żal mnie. Było jednak bardzo późno. Zaraz przytuliłam się do oparcia i próbowałam zasnąć.Jak przez mgłę słyszałam ich rozmowę i zorientowałam się, że są to studentki jakiejś uczelni sztuk pięknych.
Rano już był czas, aby wysiadać. Te śliczne dziewczyny, kiedy zorientowały się, że szykuję się do wyjścia, prędko zdjęły mój bagaż z półki i o dziwo przeniosły go do drzwi wagonu.Zabawiały mnie rozmową. a kiedy pociąg stanął,pomogły mnie wysiąść.
Był to klasyczny dowód życzliwości.Te dwa piękne ,, anioły" przywróciły mi wiarę w dobroć, życzliwość i grzeczność ludzi.
Życzliwie pragnę podzielić się przepisem znalezionym w jakimś czasopiśnie , a nadającym się na Wigilię.Jest to
                                                     Kulebiak z rybą
                               
                                                Drożdżowe kruche ciasto

                                                    300 gr. mąki
                                                    100 gr. masła
                                                    2 żółtka
                                                    1/2 szkl. śmietany
                                                    1/2 łyżeczki soli
                                                    20 gr. drożdży
                                                    2 i 1/2 łyżeczki cukru.

Drożdże rozdrobnić z cukrem. Masło posiekać z mąką, dodać żółtka, śmietanę, sól i drożdże.
Zagnieść ciasto i odstawić do podwojenia objętości w ciepłe miejsce.
Przygotować marynatę;
                                                            Marynata
                                                   
                                                    1/2 szkl. białego wina
                                                    4 łyżki oliwy
                                                    sok z pół cytryny
                                                    koperek, natka, sól, pieprz


Natkę i koperek posiekać. wymieszać z winem i oliwą. Doprawić do smaku solą i pieprzem.
Łososia opłukać, osączyć i pokroić w paski. Włożyć na 30 minut do marynaty.

                                                             Farsz

                                                   1 szkl. ryżu
                                                   1 żółtko
                                                   300 gr. fileta z łososia, lub innej ryby bez ości
                                                   4 jajka na twardo
                                                   1 cebula
                                                   1 por
                                                   2 ząbki czosnku
                                                   4 łyżki masła
                                                   1 1/2 szkl. bulionu warzywnego
                                                   sół, pieprz

                                                   Sos

                                             kilkanaście listków młodej zieleniny[szpinak, szczaw,
                                             1/2 małej cebuli, zioła]
                                             1/2 szkl. śmietany
                                             3 łyżki masła
Cebulę na sos , zieleninę oczyścić i opłukać. Cebulę podsmażyć. Dodać zieleninę. Po 10 minutach dodać śmietanę i doprawić solą i pieprzem. Można podać sosy do ryb gotowe, ale to nie to samo.

Zabieramy się do farszu.
Cebulę, pora i czosnek obrać i posiekać,podsmażyć na rozgrzanym maśle.Dodać opłukany ryż i zalać gorącym bulionem. Doprawić do smaku solą i pieprzem. Przykryć i bez mieszania dusić
30 minut.  po tym wystudzić.
Wyrośnięte ciasto rozwałkować na dwa prostokąty, mniejszy i większy. Brzegi mniejszego . prostokąta z ciasta wysmarować żółtkiem wymieszanym z 2 łyżkami wody.
Nałożyć połowę ryżu, połowę ryby, na to przekrojone jajka i znów rybę, oraz ryż.
Przykryć większym prostokątem. Zlepić boki. Piec 40 minut w 180 stopniach C.
Podajemy z sosem.

                             

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz