Obserwatorzy

sobota, 7 grudnia 2013

Oczekiwanie. Makowiec inaczej.

Motto dnia:   Zycie bez przyjaciół, jest jak ziemia bez słońca.

         Przysłowie- mądrość narodów.


Niedługo święta Bożego Narodzenia. Dla katolików , drugie po Wielkanocy święto. Jednak wśród ludzi to  Boże Narodzenie  wzbudza najwięcej emocji i zamieszania. Prezenty, wspólne biesiadowanie i przed świąteczna gorączka powodują, że rozpowszechniło się ono na wszystkie religie z wyjątkiem nielicznych sekt. Nawet ludzie tak zwani niewierzący, a jednak w coś wierzą, dają się wciągnąć w wir przed świątecznych przygotowań.
Pragnę jak najszybciej znaleźć się w Gdańsku, wśród najbliższych. Tęsknię za moją rodziną i przyjaciółmi. Tęsknię za wnukami.
Mam kilkoro przyjaciół w Koźlu, ale to nie to samo . Więzy krwi i powinnowactwo są silniejsze.
Marzę o tym jak się spotkamy przy wspólnym stole, dzielenie opłatkiem, [już mam,], radość dzieci na widok prezentów,[też już mam}.Lubię tą atmosferę przyjażni, miłości i radości. Marzeniem jest takie miejsce w ten magiczny czas.


Te ostatnie lata pozbawiły mnie tych emocji, ale mama była ważniejsza. Teraz kiedy odeszła mogę przeżywać te chwile w realu.
Tęsknię za mamą, ale wiem, że jest w innym świecie i na pewno jest szczęśliwa.
Bardzo pragnęłam, aby dała mi jakiś znak, ale tylko przyśniła mi się kilka razy. Nic nie mówiła, stała nieruchomo i patrzyła przenikliwym wzrokiem. zrozumiałam, że nie ma mi nic do powiedzenia, bo już  wiem,to co powinnam wiedzieć.
Ostatnio córka przysłała mi przepis na makowiec. Jest naprawdę rewelacyjny. Dostałam skan z jakiejś gazety, ale nie wiem jakiej, więc myślę , że nie popełniam plagiatu. Zresztą wszystkie moje przepisy są z jakichś publkacji. To co sama wymyślę to zaznaczam. Nie ma tego dużo.


                                                          Tort makowy na wigilię.

                                                       400 g.herbatników maślanych
                                                       1 1/2 kostki masła
                                                       800 g. gotowej masy makowej
                                                       2 kwaśne jabłka
                                                       2 łyżki bakalii
                                                       1 tabliczka czekolady
                                                       3 łyżki śmietany kremówki
                                                       cukier waniliowy
                                                       1 szklanka bitej śmietany.

Rozgniatamy herbatniki na miazgę. Masę makową mieszamy z utartym jabłkiem i bakaliami. Dzielimy herbatniki i masę tak, aby pierwszą i ostatnią warstwę stanowiły herbatniki. Układamy warstwami w tortownicy. Pieczemy 20 minut w 200 stopniach C .Herbatniki powinny się zarumienić. Czekoladę rozpuszczamy w kremówce, dodajemy cukier i polewamy ciasto. dekorujemy bitą śmietaną, lub według uznania.  Wypróbowałam. Dobra rada:  Herbatniki przed przełożeniem do formy, dokładnie i równomiernie  mieszamy z masłem.            

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz